Arbetsmarknadstorget Umeå
- Är för dig som har behov av fördjupat stöd till arbete eller studier.
- Är mellan (16) 18 till 65 år.
- Är skriven i Umeå kommun.

Samordningsteamen i Vännäs/Bjurholm, Vindeln, Nordmaling, Robertsfors
- Är för dig som har behov av fördjupat stöd till arbete eller studier.
- Är mellan (16) 18 till 65 år.
- Är skriven i någon av nämnda kommuner.

FÖRDJUPAT STÖD
Om du har rätt till fördjupat stöd avgör:
- Arbetsförmedlingen.
- Försäkringskassan.
- Socialtjänsten.
- Kommunens arbetsmarknadsavdelning & integrationsavdelning.
- Psykiatriska kliniken.
- Primärvården.
ARBETE
Om du behöver stöd för att ta dig ut i ARBETE kan du få:
- ta reda på dina arbetsförutsättningar och din arbetsförmåga.
- stöd att hitta ett arbete som passar just dig.
- information om arbetslivets grundläggande krav.
- prova på olika arbetsuppgifter på en arbetsplats eller inom kommunens verksamheter.
- prova på hur mycket du kan arbeta på en arbetsplats eller inom kommunens verksamheter.
STUDIER
Om du är intresserad av att STUDERA kan du få:
- information om studier.
- vägledning om vad som kan passa dig.
- hjälp att söka kurser.
HÄLSA
Om du behöver stöd kring din HÄLSA kan du exempelvis få:
- ta reda på dina behov av sömn, motion och mat.
- stöd att skapa rutiner i vardagen.
- stärka din självkänsla.
- utreda eventuell diagnos.
ORDENS BETYDELSE
Arbetsförmåga betyder:
Hur dina förmågor passar ihop med arbetsuppgifterna och miljön på ett arbete.

Arbetslivets grundläggande krav betyder:

Vilja arbeta – vara motiverad.

Komma i tid – ha närvaro varje arbetsdag.

Utföra ett arbete och slutföra ett arbete.

Arbeta självständig efter introduktion och upplärning.

Utföra arbetsuppgifter som man själv inte väljer.

Meddela frånvaro via telefon – ringa eller skicka sms.

Ta sig till och från jobbet.

Ha rena kläder och ha god personlig hygien – god personlig hygien betyder att man är ren på kroppen och har rent hår.

Skilja på arbetets uppgifter och personliga behov.

Kunna samarbeta och arbeta tillsammans med andra.









